Thursday 2 April 2015

Resepi bubuk asam ala cencaluk

Assalammualaikum wbt

Simptom2 3rd trimester ni mata mmg ssh nak lelap klu mlm. Kul 2 3 pagi kang br la dpt lelap, tu pn klu xtlajak bjaga smpi ke subuh.

Maka memandangkan mata yg xdpt nk lelap ni, its better for me to do something good hehe. Arini rsa nak share menu dinner td.

Hr ni masak simple je sbb nk abihkan lauk kat dlm fridge tu.sejak pregnant ni aku xsuka mkn ikan, encik kekasih hati pla ada beli ikan putih sekilo aritu. So sblm dia pg outstation sok, ada baiknya aku msk.klu aku sorg cfrm la xmkn ikan tu.

Oleh sbb kerajinan awl btandang, aku siap2 perap ikan tu dr tgahari.msk nasi pastu rebus sayur.haaa mlm kang tggl msk ikan. Plan arini nk mkn ikan panggang sbb tgahari tu aku msk ayam panggang tuk anak.kira bahan perap aku sdiakan skali la kn.

Eh act bkn nk cte sal resepi ikan panggang. Dah melalut ni.. Aku sbnrnya nk share menu udang geragau ala2 cencaluk atau bahasa sabahnya ktorg pggl bubuk.

Aku ni xreti mkn benda alah cencaluk,budu tu..tp peliknya bubuk aku mkn lak hahaha. Klu bt menu ni ktorg laki bini je leh abihkan nasi 2 put priuk tu.ok jap let me share the recipe

Bubuk/ udang geragau ala cencaluk:

Bahan2;
Bubuk/udg geragau yg dikeringkan atau yg mentah(fresh)
Limau kasturi /limau kapas
Cili
Garam

Cara2;
Bubuk di basuh bersih, toskan.pastu sangai dlm kuali.

Perah limau kasturi atau limau kapas atau rsa nak lg ummphh blh cmpur kdua2nya mngikut sukatan masam yg kita suka.

Potong cili padi ke dalam mangkuk mngikut selera tahap kpedasan, cmpurkan dgn air limau dan garam secukupnya. Last, masukkan bubuk yg tlh siap disangai td.

* sangai- goreng di kuali tanpa menggunakan minyak

No comments:

Post a Comment

Kindly Leave Your Comment Here: