Friday 17 April 2015

37 minggu kehamilan

Assalammualaikum wbt

TGIF..ya, jumaat menjengah lagi. Mak buyung still bgerak dgn perut yg dah rupa mcm buah limau mandarin hikhik. Baby in my tummy blom ada tnda2 nak kluar lg, selesa agaknya dok dlm tu kan.

Oh ya, tgahari td time tgh kemas2 dapur sblm start msk, aku rsa nak tkucil sgt. So p la masuk toilet. Eh bkn nk cte sal proses aku buang air kecik tu, nk cte kjadian after dat. Lps siap je lap2 (kna make sure lap smpi kering sbb besanya org gdm ni sng dpt keputihan) aku truskan usaha mbasuh pinggan mangkuk & ttba rsa mcm ada cecair keluar dr miss v. Rsa cam ttba kta kluar drh priod gtu. Eh tp xkan aku priod plak kan, trus rsa senak,xselesa kat bhgn bwh prut. Sbijik mcm rsa aku start priod. I was like, ahh sudah..xkan drh kot? Cpt2 pg toilet & cek. Tgk2 kat panty ada setompok lendir wrna putih. Byk lak tu, xbbau pn. Apa ni?? Xkan keputihan byk cmni? Kan keputihan cam tompok2 taik unta je. Xdelah smpi mbasahkan underwear kta kan?

Rsa cuak ada gak, tp slagi rsa sakit contraction xde aku decide nk stay umah je.xnak la dtg hosp awl2, lgpon if xdeliver jg bfore 39 wks nt aku tetap kna serah diri tuk d induce. Maka, bsabarlah dlu & bdoa aku bsalin awl dr 39wks huhu.

Oh ya aku smpt google tanda2 biasa nak bsalin, lets cekidaut:

1. Keluar lendir & darah bwrna coklat atau merah - yg ni blom ada, aku tggu2 gak. Everytime g toilet msti cek panty tp nan hadoo.yg ada lendir xbwarna tu je la

2.pecah ketuban - yg ni aku dh prnh rsa msa brsalin Alysha dlu. Kali ni pn blom ada jg.

3.contraction kerap - yg ni ada tp mcm mild contraction je which is aku still blh tahan. Still blh bgerak2 cma rsa ngilu kat miss v bla baby mngeras tu sumtimes bt aku tsentak gak.

Byk lg actually, korang leh google sdri. Ni tnda yg besa org rsa je n aku tggu2.tp sumtimes org xde tnda pn dh ada bukaan, yg tu aku xreti nk explain sbb aku pn xtau cane nk tau hahaha. So korg yg ngah tggu hari cam aku sila alert eh. Tau la every night sure korg tpkir, rsau, seriau nk bsalin kan? Sabar ye cik kak, wpon mak buyung sdri xsabar hahahahaha. Anyway keep on movin,jaga ksihatan, jaga baby n jaga diri. Tadaaaaa





No comments:

Post a Comment

Kindly Leave Your Comment Here: