Saturday 11 January 2014

penang vol 2

Assalammualaikum.

Baru ada masa nak update cter Penang Vol 2. Yeap, agak terlambat di situ. Aku agak busy di sepanjang awl tahun 2014 ni. Ok dipendekkan cerita, sampainya kitorg dekat Penang hubby trus kluarkan mandat suh aku google mana tmpt menarik nk breakfast. I was like, ok subuh camni nk google mmg xla. So, dgn bermacam yg aku bagi finally hubby gv up. Dia sendiri yg google kat ipong smbil drive. Amalan yg xsihat ye kengkawan sila jgn follow. Hubby jumpa satu tempat ni, nama dia Transfer Road. Glamer ngan roti canai katanya. Kitorg pon on waze, google map segala sbb nk mnta navigation p tmpt alah tu. Dr kul 6 pagi tu smpai la kul 8 ktorg meronda penang town tp xjumpa tmpt breakfast yg menarik. Frust dh mula nak melanda tp aku yakinkan hati ada kot tmpt best nk breakfast tp ktorg je xjumpa. Nk cr transfer road tu bknnya sng. Bla dh fed up hubby kata ok kita breakfast kt gerai lain je la. Tp adik ipar pesan cr yg bersih sikit. Kitorg order roti canai ngan roti jala. Okla, memuaskan tp xdelah heaven sgt.

breakfast done. Kitorg decided nk p ronda penang sebelum check in hotel. Act aku dh booked hotel kat tgh bandar tp adik ipar kata nk duk kat batu feringghi sbb lg best. Kt town ni sesak. Aku setuju sbb stakat 2 jam ronda town tu aku rsa cam nk blk kl. Gila sesak!!!

Sambil meronda batu feringghi kitorg tnya2 gak ar hotel budget yg cambest. Tp hampeh!! kebanyakannya fully booked. Fyi, hotel bajet yg aku rsa xde bintang pon mahal kot kt penang. huhu. heran! Lastly ktorg jmpa hotel yg agak selesa kt depan nite walk. Alaaa, lupa la plak nama tmpt tu. Abih check in kitorg bantai tdo smpi ke petang hahaha.

Petang tu kitorg gerak ke Balik Pulau dengan misi mencari laksa Janggus. dlm perjalanan tu tjumpa plak port mkn durian. Hubby yg mmg gila durian ni ajak singgah jap. so kitorg melepak mkn kat situ dgn durian yg sgt sedap ok. rugi xcuba!! owner gerai tu plak sgt baik, dia siap bg free sebiji durian ngan rambutan lg. Mmg best. Sampai kt balik pulau kitorg dgn yakin ni mncari kedai laksa janggus yg glamer. hahaha. Finally lepas 2 3 kali sesat n btanya ngan penduduk kampung yg ramah, kedai laksa janggus ada kat depan mata. Kitorg ni kira last customer dia la. Abg tu kata besanya depa dh tutup tp mmg rezeki kan dtg jauh dr sabah sbb nk mkn laksa original penang. Mmg tersangat puas hati mkn laksa dia. Kuah dia perrggghhh , sedap dan pekat sekali. aisey! cuma, yelah sedap tu subjektif kan. Bg aku kalau tambah masam sikit laksa tu lg sdap kot.hehehehe

lps kenyang makan laksa kitorg trus gerak blk feringghi. mlm tu just jln2 kt night market dpn hotel je. xde pon shopping souvenir sbb bg aku brgn dia mahai2 kot. After 15 min , hujan mula turun. kitorg decided blk hotel sbb ksian kat Alysha. Kang demam lak anak aku. Tp aku sempat sggah mcd depan hotel sbb nk beli bubur Alysha n ayam goreng mommy dia ni hehee. Bila hujan dh reda, aku ajak hubby lepak makan kat gerai dpn hotel sbb ada madi char kuew teoy. Yelah aku n hhubby kan fanatik Char kuey teow. So dh alang2 dtg penang msti nk rsa yg sdp kn. Tp hampeh!! knp aku rsa mknn yg aku promote kt hubby knonnya sedap kt utara ni suma xmenjadi. hukhukhuk sedih!

lepas hampa mkn mknn yg xberapa sedap, kitorg trus blk hotel n tdo. Tdo lg !!! hahaha..yelah perjalanan jauh kot.

Esoknya ktorg plan nk p breakfast gak kat transfer road. AKu siap google tmpt tu, tp bla dh nmpk gmbr aku nasihatkan g mkn tmpt len je sbb mcm xbrp nk best je tmpt tu. cam besa, hubby ngan adik dia mmg degil byk. Dorg nk g gak tmpt tu. Bla smpai, somi adik ipar aku kata, eh bang biar btol nk mkn kt cni. hahahaha. kan aku dh ckp korg xlalu mkn punya! tp hubby nk gak so layankan je la alang2 dh smpai kan. Ok meh aku cte detail tmpt tu, ngan background tepi jalan, pastu meja panjaaaang yg amat. Korg kena pilihla mna tmpt duduk yg kosong. xyah nk berlagak vvip sgt, kt sini konsep mkn dia dpt meja trus dduk. xkisahla korg duk tepi sape huhu. pastu order mkn ea, nk order biar spesifik sikit. mcm ktorg yg belasah order ni, bla mamak tu tnya nk order apa, selamba badak jwb roti kosong ngan kari ayam. Ok, bla order smpai, mak aih seketul dada ayam. sila la habiskan. Dan mengikut pengalaman, bila kita salah order maka tmpt ni akan menjadi tmpat plg mahal dlm sejarah roti canai yg korg pernah makan. Bayangkan roti kosong 3, kari ayam 2, minuman 4 gelas dengan harga rm15. Haaaa jgn tkejut ea, lumrah kat penang.

Abih makan, kitorg g pusing bukit bendera. masa tu mmg menyesal dtg sbb keadaan sgtla sesak ngan umat manusia yg ramai dan keadaan yg panas. Masa naik cable car, Alysha menangis xhenti sbb gayat. hahaha. nampaknya anak aku dh mewarisi perangai mommy dia la. pastu kitorg g padang kota singgah lg mkn pasembur. Masa kat penang ni mmg keje kitorg makan je lah. Xyah nk risau berat badan sbb mmg akan mendadak naik ke gunung beratnya ok.

Overall pengalaman aku kat penang, mmg agak best tp aku rsa best lg kot Langkawi. Apa yg aku perasan, kt penang ni suma bnda mahal2 kecuali laksa janggus sbb tu area kampung. Kalau korg nk cr hotel ke hape, elok la book awal2 takpon p la cr homestay kat kampung tu. Klu kat town, xrasalah suasana aman damai bcuti tu. Dari segi makanan plak, aku rsa bg yg berasal dr sabah ni mmg agak susah sikit la sbb ktorg xbiasa ngan style mamak. Seriously, kat sabah ni aku lepak mamak kalau nk pekena roti canai je. Lain menu, mintak mahap je la. Satu lg, kat penang ni kena pndai cr kedai yg bersih sbb mcm yg aku ckp biasanya gerai dia mmg xbrapa lalu nk mkn. Benda plg penting is, penang ni mahal!! suma bnda dia mahal2 huhu. Yg plg aku xblh trima is, makanan yg aku aspek sgt sedap xplak sedapnya kt sini. Yg aku xrsa nk mkn plak sgt sedap. Pasembur dia walaweh mmg terbaik tokk!! Pasni klu aku mai penang lg sure aku cr pasembur hehe.

ok la, since alysha dh start merengek. aku rsa aku kena berenti merepek kt sini. nk upload gmbar pon xlepaih sbb line internet sgt slow. xtau la apa masalahnya semenjak 2014 ni line celcom asyik problem je. Xpe, nt ada masa aku upload ye,kbai.

No comments:

Post a Comment

Kindly Leave Your Comment Here: