Monday 27 January 2014

Resepi kari kepala ikan nyonya style

Assalammualaikum

Siang td trasa nk mkn kari ikan kat chinese muslim restaurant dpn razz ma tazz tu. Sdp la kari ikan kt ctu. Xpdas sgt, x manis sgt & xpekat sgt. Just nice !! Kena lah ngan tekak aku, xtau lak tekak korg.

Memandangkan skg ni ngah kering, hubby xgaji lg. Hmmm tau la company sdri kn, gaji xtentu bla masuknya. Kadang cpt kadang lambat. Pastu nak byr roadtax keta aku bln 2 ni, so aku decided masak sdri je. Lgpn, ikan tenggiri aku beli jmaat lepas ada lg kt fridge. So cpt2 wassap hubby tgahari td.

"syg, blk nt belikan rempah kari ikan adabi paket kecik, tomato, terung atau bendi"

Maka, aku pn start mgugel resepi. Yelah cik kak besa masak kari ayam ala mamak je yg pekat2 xpakai santan tu. Kari ikan sgt la jaaaarang akak masak ye. So after compare all the ingredients, here is my version of kari kepala ikan ala nyonya.

Ingredients:
- Rempah kari ikan adabi @ babas
- Rempah lima sekawan ( kayu manis, bunga lawang, cengkih, buah keras, buah pelaga)
- bawang merah
- bawang putih
- halia
- serai
- asam gelugor @ asam aroi
- garam
- gula
- ajinomoto
- santan
- tomato
- terung

Sukatan korg xyah tanya eh sbb aku besa men campak je.ikut sdap rasa.

1st, korg tmbuk bawang merah, putih,halia. Serai tu korg titik je toksah hiris2. Pastu korang tumis bahan yg ditumbuk ngan serai tadi. Agak2 dh naik bau korg tumis plak rempah 5 sekawan td. Make sure jgn hangus tau.

Bila bau rempah dh menusuk ke lubang hidung korg, masukkan plak rempah kari yg dah digaul dgn air tadi. Pastu campak gula garam dan ajinamoto *optional bg yg xnk guna pn ok. Tgu smpai kari korg pecah minyak pastu masukkan tomato dan tumis.

Bla dh sure rempah korg td dh masak, bolehla tuangkan santan. Oh perlu diingatkan slh satu kelainan kari ala nyonya ni ialah kari ni xpekat sgt. Haa, so korg perlu sesuaikan kepekatan santan yg korg tuang tu ye.

Campakkan juga asam gelugor dan ikan ke dlm kari yg telah bersantan. Hah ni satu bnda yg baru bg aku sbb besa aku masak guna asam jawa. Especially kari mamak. Tp kali ni guna asam gelugor plak. Rasa dia so nice u!

Reneh kari korg ngan api yg sederhana kecil k. Sbb kang xpasal2 pecah lak santan tu.

Bila dh mendidih bolehlah dihidangkan. Jgn lpa, sedap itu optional. Masak dengan kasih syg seikhlas hati dan jgn lpa selawat. In shaa Allah sedap.

No comments:

Post a Comment

Kindly Leave Your Comment Here: