Wednesday 6 May 2015

Caesearean VS normal

Assalammualaikum wbt

Sejak bersalin agak lmbt sikit nk update entri, bukan apa baby still jaundis wpon xtggi sgt tp kna bf hourly. So mata agak kelat. Klu dpt tlelap 5 minutes pn dh kira ok. Td dpt tlelap jap smentara tgu husband solat, pastu siap2 kemas katil nk tdo. Bla dh bpindah ke bilik mata rsa fresh plak dah.

Ok this time aku nk crta psl beranak scara czer atau normal. For ur information, aku dh merasa bersalin kdua2 cara ni so rsanya xsalah kot nk share pengalaman bt ibu2 mengandung yg mmg akan rajin google petua,tips n pengalaman org lain.

Msa bersalin Alysha dlu, air ketuban pecah msa 36 wks. A day after, air ketuban dh btukar ke wrna ijau.msa tu bukaan br 2cm, no contraction n no pain at all. Tp kna tolak jg masuk labour room tuk on induce. Almost 18 hours blerang dgn kesakitan akibat induce, bukaan br 3 cm. so mmg no option lg, kna czer. Aku pn pasrah ja sbb pkirkan kselamatan n yg terbaik tuk baby + penat sgt n lapar sbb xmakan pn dr smlm. 

Msa amik epidural, pakar bius suh duduk peluk bantal. Pastu dia cuci sikit belakang kta sejuk2 then cucuk bius. Bla bius dh jln br dia cucuk jarum epidural ke tulang blkg. Like seriously xsakit pn. Rsa ngilu2 sejuk ja. Pastu dlm 2 3 minit dh xblh nk angkat kaki, maka epidural pn bjaya dlaksanakan. Msa drg dok godek2 perut tu mmg xnmpk apa sbb ngantuk sgt so aku req aku nk tdo jp. 15 min after dh dgr suara baby. And u will be like, eh my baby ke? Haaa kejap kan?

Kesannya plak, lps bsalin tu lgsg xblh mkn n ddk ke bdiri ke slama 6 jam. Haa bygkan dh la lapar xmkn smalaman pastu kna tgu 6 jam plak tu. Hos kencing masih tsangkut kat katil. Ko mmg akan jd org yg sgt x bmaya. Drg just on water drip kat tgn spaya ko xterhidrat. Xlama pastu baby dtg rooming in, dia nangis2 tp ko xbleh wtpe sbb xblh bgn lg. so bby akan trus nangis smpi dia pnat huhu.

Mlm tu plak, mgkin d sebabkan ubat bius. Aku termuntah atas baby. Kesian akak katil dpn yg sma2 czer ngan aku, tkedek2 dia mnapak nk slamatkan baby yg dh kna muntah aku huhu. Rsa down sgt msa tu. Mnangis teresak2 call hubby kata nk pindah wad 1st class.xsggup lg nk urus baby sorg2. Tp malangnya sbb mlm2 kaunter hasil xbuka so xdpt bt byrn n xblh pindah wad. Maka ai is frust!

Blk umah plak, aku dpt gastrik truk yg tsgt truk. Sdgkan sblm ni aku xprnh gastrik pn. Mgkin sbb mkn xtentu msa tp kna mkn ubat. So dats y aku kna gastrik. Almost 2 wks aku xblh telan apa2. Mkn muntah mnum muntah. Berat bdn dh susut sgt2. Lg satu, nk bdiri sdiri pn xleh. Husband la tlg mandikan, tlg angkat klu nk bdiri sbb sakit sgt kat blkg. Nak bf baby pn susah sbb sakit kat jahitan perut tu. Dlm kereta nk pg cek jaundis pn ssh nk pgg baby btol2 smpi tpksa beli baby seat awl2 so dlm keta letak baby dlm tu smntara aku ddk bbaring kat krusi dpn.

Msa bersalin baby Naufal ni plak, dtg hosp dh 3cm. Masuk labour room dlm 6 jam ja dh siap bsalin. Sakit sgt sbb kna induce tp still amik epidural wpon dr awl mnolak. Bla dh 5 cm br nk amik, natijahnya epidural ku failed. Masih rsa sakit contraction yg mggila. Then msa kna jahit omaaaaiiiiii... Aku dh rsa kna jahit idup2 sbb nurse ingtkan epidural ku still on. Rupanya xjalan pn. Aku dpt rsa benang tu dtarik dr kulit, menjerit2 kesakitan bla kna jahit tu. Sakit woo. Tp lps bsalin ja trs dpt peluk baby. Pastu dpt bf bby wpon still kna kuarantin dlm labour room. Bla admit wad pla, rsa susah sgt nk ddk. Kat vagina rsa mcm tcucuk tunggul kayu. Xleh nk ddk rata. Leh ddk tp ddk senget la. Nak g kencing rsa tkt sgt nk ddk sbb kat miss v rsa kencang sgt. Huhu. Msa ni dh nekad after this aku nk bsalin czer je. Snang! Xsakit mcm ni. Yelah korg tau x btapa ngilunya sakit nk mbuang msa 1st day?

After several days, barulah rsa selesa sikit. Rsa tunggul kayu melekat kat miss v dh xde. Dh blh ddk rata, blh bsila, blh bgn n bdiri sdiri siap blh kemas dapur n masak lg. msa ni aku bsyukur sgt sbb bsalin normal n rsanya pasni nk normal lg kot hehe. Sakit contraction tu dh lpa cane pdhl br sminggu.

The conclusion for me is, kedua2 cara bersalin ni ada pro n cons. Ada baik n buruknya. Xpyh nk judge org yg bsalin czer tu sng nk jaga sng branak la apa la banding normal. Ehh klu dh dtakdirkan dia nk lahir scara czer nk wt cane kan? Kgkadang kta beriya sgt xnak czer pdhl doc dh gtaw ada komplikasi klu bsalin normal but still nk mlawan arus takdir. Xsalah pn nk brsalin czer ke normal ke yg pntg tuk kebaikan n keselamatan bersama. Baik tuk baby n baik tuk kta. Dua2 pn akan merasa sakit. Mnada cara bersalin yg xsakit. Dgn sakit tulah dosa2 kta diampunkan. Ingat sng ke nk dgugurkan dosa2. Syukur Alhamdulillah di beri peluang skali lg. amin ya rabb.

No comments:

Post a Comment

Kindly Leave Your Comment Here: