Tuesday 5 May 2015

Baby jaundis dan penawarnya

Assalamualaikum wbt

Lepas penat melahirkan anak, sdh tntu para ibu mengimpikan rehat yang berkualiti. Yelah slps 9 bulan lebih mengandung dgn pelbagai jenis alahan dan tidur yg xselesa, ditambah lg dgn sakit contraction msa nak bsalin. Ada yg merasa sakit contraction berbelas jam n ada jg yg hanya bberapa jam shj. Bg ibu yg bsalin di hospital swasta, mgkin kta blh request bby stay kat nursery dlu smentara kta berehat satu mlm. Tp klu kat hosp kjaan, mmg dgalakkan baby rooming in dgn ibu. Haaa bygkan dh pnat bsalin kna pla bjaga mlm susukan baby. Mmg tabah para ibu di dunia ni kan?

Same goes to me, after 2 days kna admit wad mmg rsa xsabar nk blk rmh. Then after discharge, dpt la berehat satu dua mlm kat umah. Husband n parents tlg jaga baby but still kna bgn mlm jg nk breastfeed kan. Selepas hr ke 5 if xsilap,ttba jaundis baby jd tggi pla. Photo level baby spttnya xblh lebih 280, tp ptg tu msa cek kat hosp likas, jaundis baby naik 288. Doc kata kna admit wad, n guess what, even msa pregnant lg dh set in mind yg this time i will b strong, x cengeng mcm msa bsalin anak ptama dlu tp kluar ja dr blik doc air mata tumpah jg. Air mata tu stress sbnrnya sbb kna admit wad pastu husband n Alysha xda nk tlg jaga baby. I is stress!!!
Baby Naufal masa admit wad psl jaundis


Bfore that, bmcm2 petua aku dh try. Wassap mber n relatives tnya apa petua nk kurangkan jaundis baby. Maka, bermacam2 petua aku try. Yalah xsalahlan ikhtiar nk sembuhkan baby. Bawah ni antara petua yg aku amalkan sblm baby admit wad:

1. Minuman susu kambing khas utk baby - msa ni aku beli susu kambing karihome khas tuk infant sbb msa alysha dlu jaundis baby cpt trn bla bg. Tp mcm xkena ja sbb makin byk aku bg makin tggi pla kuning baby

2. Perahan air anggur hitam - yg ni pn aku ada bg, siap pesan sama bapa srh beli tp xtau la ada kesan ka x.

3. Minum air tebu - yg ni bkn tuk baby k, ni tuk mama baby.mula2 rsa xbrani jg mnum air tebu msa bpantang.lgpn aku bkn penggemar air tebu. Tp sbb dh stress sgt, aku try jg mnum sparuh botol. Serius xsdap!

4. Mandian air kundur- yg ni aku amalkan sjak bsalin Alysha. Xtau keberkesanannya tp mmandangkan just mandi, so ai is xda hal la.

5. Air cincau / air leong fun- yg ni aku beli cincau asli yg xda gula pastu picit2 sikit, tapis masukkan dlm botol n bg kat baby. Baby xsuka mnum, dia kluarkan blk.

6. Mandian sinsei / sinsang tuk jaundis - yg ni my sis belikan. Rebus kejap pastu mandikan baby. Tp aku xmandikan pon, just lap2 ja badan baby.

Tu antara petua or tips yg aku pernah try. But then after admit wad jaundis, aku br tringat yg aku tlalu focus bg bnda bukan2  kat baby sbb stress sgt xmau masuk wad. Tlupa plak yg the one n only penawar tuk jaundis ni ialah keep bf baby. Plg bgus bg bby bf hourly so bla dia knyg, dia akan yak n mlalui proses tulah jaundis bby akan tsingkir kluar dr bdn. Yeap, tu kesalahan awl aku yg ptama. Perut baby very sensitive pastu kta plak bg bnda bukan2 kat dia. Ksian baby. Kta xtau if dia sakit perut ke apa, dia just blh nangis ja huhuhu.

Mcm baby Naufal, aku prasan dia mmg kuat mnyusu tp jrg plak yak. Maybe xknyg la tu. Bla kna admit wad, satu mlm tu aku bjaga sbb baby asyik nk bf ja. Penat hokay! Mata pn dh tsengguk2 smbil pinggang lenguh sgt. Dhla katil xselesa, pinggang lak masih ngilu kesan epidural. Tp aku btahan gak bf baby. Lpas bf ja dia yak, bgtulah smpi ke pagi. Dia ddk bwh lampu tu xsmpai sejam kot dlm satu mlm tu. And syukur Alhamdulillah, bla kluar result pagi tu bacaan jaundis dia trn dr 288 ke 248. And blh discharge wad. Yeah!!

Mlm esoknya, aku kejutkan dia stp jam tuk bf. tau2 ja la if baby jaundis kuat dia asyik nk tdo ja. Kejut2 xmau bgn. Geletek kaki ka, cium byk kali ka still xmau bgn. So, apa aku buat? Every hour tu aku akan buka baju dia, cek diapers. Tau ja lah baby klu dh buka diapers confrm akan nangis n bla drg dh nangis br ingt nk susu. Then esoknya, bla cek jaundis dia kat kkia bacaan trn lg ke 175. Pastu nrse bg cuti shari n esok kna p cek lg. semoga bacaan dia smakin turun. Amin.

No comments:

Post a Comment

Kindly Leave Your Comment Here: