Thursday 14 May 2015

Anak saya jaundis 18 hari

Assalammualaikum wbt

Benda yg plg penting selepas kelahiran, selain dr jantina baby msti org akn tnya "baby kuning x?".

Dan beberapa hari selepas kelahiran jg, yg paling memenatkan bila baby tkena jaundis. Bayangkan ibu yg baru melahirkan, belum pn smpat berehat tp tpksa berulang alik ke klinik utk cek tahap jaundis anak. The worst is bla tahap jaundis melebihi photo level yg dtetapkan n tpksa masuk wad. Huhu msa ni bgenang air mata weh.


Same goes to me. Kedua2 anak yg dlahirkan, Alysha dan Naufal tkena jaundis yg agak tggi selepas dlahirkan. Masa Alysha dlu, slps 2mlm d hosp bla nk discharge ja tahap jaundis Alysha dh mencapai 240 sdgkan berat bdn baby cuma 2.45 kg. Lps discharge dr wad bersalin trus ke wad kuning dgn linangam air mata. Sedih sbb baby kna tahan wad n stress sbb blm blh blk umah.huhu.

Msa melahirkan Naufal plak, msa nk discharge lps 2 mlm kt hosp tahap jaundis baby 235. Tp dsebabkan berat bdn baby 3.1kg so xyah masuk wad. Rsa gumbira sgt hati ni weh, dhla tpksa tdo kt wad 2mlm wpon bsalin normal kali ni sbb denyutan jantung yg agak laju. Esoknya kna follow up kat kkia, bacaan jaundis Naufal turun ke 180. Tp still kna review lg. seterusnya bacaan jaundis Naufal naik ke 240 n trus naik ke 288. Nak x nak kena masuk wad jg. Kali ni wpon aku dah ready mind set bfore bsalin lg psl jaundis ni tp still mngalir jg air mata msa dktor kata kna admit wad. Msa husband htr brg kat wad pn aku nangis lg. cengeng xsudah! Sedih weh kna tdo wad xda husband xda Alysha.

Tp duk kat wad xlama, aku msuk
Mlm ni esoknya dh blh kluar. Blk tu aku dh stop bg bmacam2 jnis petua. Aku fokus ngan bf ja. Mlm2 bangunkan baby every hour tuk df dia. Tp tau2 jelah baby jaundis mmg ssh nk bgn,so aku ikut tips doktor bg. Buka baju dia n lap2 pakai tuala basah. Bla dah nangis br ingt nk nenen. 

By the way teknik aku mnjadi sbb esoknya kuning baby turun ke 135. Pastu turun lg n lg. smpaila hari ke 18 turun ke 96.

Mmg satu ujian dan pengorbanan buat ibu2 yg ada baby jaundis. Ibu tpksa korbankan msa tdo, makanan dlm pantang tpksa dielakkan dlu shingga jaundis baby bnar2 xda.

So for mommies out there yg sdh bergelut dgn jaundis anak, be strong mommy!!! Para husband pla pls always support ur wife. Fhm2 ja lah org br lps bersalin masih sakit fizikal and penat emosi, pastu bdepan pla dgn jaundis anak. Bjaga mlm sbb nk breastfeed baby, so peranan husband amat penting. Even xdpt nk susukan anak,blh bgn tlg salin pampers anak tgh2 mlm. Tu pn dh ckup mbantu. Ok baby Naufal dh bgn nk nenen, got to go.. Assalammualaikum.

No comments:

Post a Comment

Kindly Leave Your Comment Here: