Saturday 28 March 2015

Sukar tidur malam ketika hamil 33 minggu

Assalammualaikum wbt

Hari ni dh masuk penghujung kehamilan minggu yg ke 33. In Shaa Allah another 6 wks or less im going to be a mother, again. Bila dh msuk 3rd trimester ni biasala sindrom susah nak lelapkan mata bla nk tdo. Pusing kiri salah, pusing kanan xkena, baby plak bt senam berirama dlm prot mommy. Mmg xdpt la mata nk lelap even dh layu sgt.

This week mmg mncabar giler. Msa pg check up 33wks aritu nurse kata kpala baby dh kat bwh btol, means dh engaged la. A night before aku mmg xleh tdo sbb bby asyik mngeras plus ngilu2 kat miss v. Korg pernah rsa x eh miss v ngilu2 smpi tahap korg tgh melangkah ke dapur pn tpksa berhenti? Tp xlama sgt la dlm 10sec cmtu pastu hilang, another minutes dtg blk. Contraction ke tu?

Act aku xtau sakit contraction cmana. Msa pregnant 1st baby dlu, 37wks dh pecah ketuban kat umah. Pastu otw ke hosp air ketuban still leaking, melimpah ruah mcm paip bocor je. Warded mlm tu but still xrsa apa. Esoknya tgk kat pad, air ketuban dh colour hijau. Dr trus tolak msuk labour room pdhl bukaan br 2cm. Pecah ktuban dlm tu, start induce smpi 18jam, bukaan br 3cm then decided emergency czer. Msa induce tu mmg xsakit la.. Last2 tu br rsa sakit tp tu pn dh penat sgt, xingt dh cane rsa sakitnya tu.

So klu nk ckp aku sdg rsa pre-term contraction tu mmg aku xsure but nurse told me dat it is mild contraction that can lead to pre-term labour. Hooohhhh bulat mulut mak buyung dgr, xnak la contraction bagai ni, xckup bulan lg. xnak la kna suntik DEXA sbb suma yg lrnh rsa tu ckp sakit. Dahla aku xtahan sakit!

Bla di ingt blk, 2 days bfore check up aku ada bersihkan rmh. Ala2 spring cleaning gtu. Susun n alihkan sofa, alihkan meja mkn yg super berat tu sorg2. Angkat tilam queen dr bilik ujung ke ruang tamu sbb rsa nk baring je. Xnak la baring kat sofa musim2 panas cenggini. Haaa bla dh penat aku start rsa contraction. Ehhh lupa, aku siap cuci tandas ngan beranda dapur kot. Hehehehe.

So now aku decide nk relax2 je, nk slow motion. Alhamdulillah rsa ngilu2 kat miss v bkurangan. Ada gak la rsa tp xkerap, brixton hicks je kot. Kebetulan plak encik kekasih hati demam. So can u guys imagine cane penatnya jaga dua org baby kat umah? Xla penat sgt tp penat jg la yg pntg kna slow motion spaya contraction bkurangan.

Oh ya, speaks about my husband yg demam, so biasanya org dmam xleh sejuk2 kan? Meanwhile mak buyung mmg stiasa rasa hangat bdnnya. Tdo kt blik xleh on aircon, psg kipas je.tgh2 mlm g mandi, still xleh tdo. Ni dh mnguap ni tp badan rsa mbahang lg. dtambah dgn cuaca mesia yg panas skrg ni. Mmg insomnia lg la mlm ni huhu.

Xsbr tgu lg 3 mgu, nk deliver baby lps tu blh baring terlentang ke mngiring ke puak dada ke. Dh lama xbaring terlentang rasa rindu dgn keselesaan itu hehehehw

No comments:

Post a Comment

Kindly Leave Your Comment Here: