Thursday 12 March 2015

Pengalaman hamil 32 minggu

Assalammualaikum wbt 
Selamat hari jumaat, penghulu segala hari.

Minggu ni scara officialnya daku dh mmasuki 23 minggu, which means 8 bulan. Yeay!!! Yipppiiee!! Sronok sgguh no

Mgu ni jg la pelbagai cabaran aku lalui. As u know, gusi aku mbengkak secara tiba2 khamis lepas. Dahla masa tu encik kekasih hati outstation nun jauh bbatu2, gusi plak makin lama makin naik tggi. Skali tgk mcm stacy ado, mcm liuana jasmay pn ado. Kwn aku lak kata mcm angelina jolie..haihh mana je la ko jah oiii

Isnin lps encik kkasih hati dh blk, aku xbtangguh ajak dia g dentist wpon act aku plg mbenci nk g jmpa dentist tp apakan daya daku dh xsggup nk hadapi fasa gusi membengkak ni. So daku ajak dia g klinik pergigian putatan, alah depan umah je. Doc tu kata mgkin kna infection sbb dua gigi bhgn dpn aku ni kan btampal putih so infection mb dr dlm. Dia nk bt root canal treatment xleh pla sbb tgh pregnant 3rd trimester, so end up dgn antibiotik je la w/out painkiller.

Azab gusi mbengkak jgn tnya la weh, sma je mcm sakit gg.bla sakit dh dtg aku just leh baring kt blik, anak aku lyn tgk hi5 kat tv.nk mkn lg satu hal, mkn bbur pn sakit kot.mkn telan cmtu je xde dah kunyah2.lps mkn cpt2 g brus gigi, flos gigi n kumur2 pakai oral aid.

Smpai ari rabu, aku rsa mcm sakit gusi dh smpi kemuncak. Dr tgahari tu aku xdpt bt pape, tbaring je sbb sakit sgt. Bla time nk mkn antibiotik, aku cpt2 mkn dgn hrpn surut sikit sakit tu.sambil2 tu aku google jg cara nk surutkan bgkak, byk nasihat gtaw tenyeh gusi yg bgkak dgn garam halus. Maka si mak buyung pn buat lerr.

Bn tdo ptg tu encik kekasih hati tgur kata dh surut sikit bgkak tu. Aku yg masih mamai2 ni xcaya la kan sbb rsa mcm masih mbengkak je, so daku cpt2 tgk dpn cermin. Ngam time aku selak bibir atas tu,haaaaa nanah kluar ko. Mcm lava gunung brapi pn ada, non stop hokay. Aku tpksa lap pakai kapas yg byk. Dh mcm dktor pgigian kt umah. Hampir 45min jg la aku mngeluarkan nanah yg ada tu, lps tu selebihnya kluarkan darah plak. Ngeri geli smua ada tp sape lg nk buat kan klu bukan diri sdri.bla dh siap tu  br rsa mcm ehhh bbir aku dh xbgkak lg. oooo rupanya bgkak sbb ada nanah, ish bahaya!! Br dpt rsa nikmat mngunyah mknn pastu huhu.

Pasni aku berazamn nak bt RCT lps bsalin nt. Lg sbulan je xlama..huhu xsggp dh nk mnempuhi kali kdua. Klu tkt sgt nk bt RCT, aku cabut je psg gigi palsu hahaha mampu??

P/s: nk ltk gmbr gusi bgkak tkt korg xselera mkn sminggu so better xyah eh. Ohh btw, xsmua antibiotik ssuai dmkn tuk org pregnant tau. Antibiotik yg aku amik ni nama dia amoxycilin.dah check dgn obgyn mmg leh mkn tp jgn amik ngan painkiller je

No comments:

Post a Comment

Kindly Leave Your Comment Here: