Thursday 26 December 2013

Short Trip to Kuala Lumpur (Trip melancong bersama anak)

Assalammualaikum.
Hai.

Agak lama mencutikan diri kat Kuala Lumpur membuatkan jari-jemari halus ku begitu kaku untuk mengolah ayat. Cewah ayat!! Halus kerrr cik puan?
Ok, dari 12hb Dec aritu saaaaampailah 22hb Dec lepas, kami sekeluarga bercuti di KL u guys! hahaha.. KL jer kowt? Destinasi wajib tuk aku pg every year.
Tahun ni je dh dua kali aku g, last bulan September aritu. X sampai setahun dh pg lg.Alhamdulillah... rezeki Allah nk bagi. Percutian kali ni pon actually percutian yg xdirancang. Elok je aku htr resignation letter, tup tup hubby kata ada tix murah trus beli. Aku apa lg, mmg happy sgt la kn dpt bercuti. Ok, enough membebel part tu.

Perkara pertama yg aku excited tp leceh nk bt is packing barang.

Haa, dlu tem stdy packing brg sendiri pon aku buat last minute, apatah lagi kalau packing barang bertiga ni. Hmmm, confirm ptg nk fly pagi tu br terhegeh2 nk pack. Trip kali ni pon sama, hubby dok membebel sebab last2 minute la aku nk p pasar beli belacan tuk org ni, beli kerepek tuk org tu. pastu nk sumbat kat luggage yg entah berapa kg dh lebihnya. Dan selalunya bila aku packing brg last minute tu lah byk benda penting tertinggal. Hmm.. mcm aritu, dh elok setting bek punya nk bawa dslr yg berhabuk tu, tup tup tertinggal. Terpaksa la snap guna smart phone je hukhuk.

ok, 1st thing 1st yg kita kna pack is brg anak. haaa, ko jgn dh jd mak2 ni mmg anak yg diutamakan. Baju anak klu boleh angkut 1 almari haaa..kat sini aku listkan mana yg penting je la tuk anak-anak kita ketika bercuti k.

1. Pakaian - Haaa, part ni mmg kena bawa extra. Tau je la anak2 especially yg dh pndai berjalan. Ceeeepat je baju tu nk kotor. So, dinasihatkan korang bawa la baju lebih. packing siap2 satu luggage tuk anak kita. Dari baju, seluar, stokin, kasut, tuala, semua sumbat dlm tu. Unless klu korg nk g shopping tuk anak, so leh jimat baju sikit. Tp mcm xelok je bg baby pakai baju yg xbasuh lg. Hmmm... no no no!! amik extra luggage tuk anak k.

2. Sweater/ baju hujan / baju panas - Haaa, yg ni korg kna tgk cuaca + tmpat korg nk g tu. Contohnya mcm bulan 12 ni, kat mna2 pon mmg musim hujan dlm Malaysia ni. So dinasihatkan bawa la baju hujan. kesian anak tu haa, basah dia kang. Klu nek flight plak, bawa la sweater tuk anak pakai dlm tu. Tp flight skang xberapa nk sejuk dah cam dulu. Klu dulu, siyes menggigil aku dlm flight. Skang ni, xdelah sgt. Even, anak aku, Alysha pon xnak pakai sweater, penat je aku bawa. Tp yelah, xsemua budak sama kan. Mcm anak aku, dia dh besa tdo dlm econ wpon xelok. xbg econ kang berpeluh, mula la nk nangis bagai, pastu tergaru sana sini mula lah eczema dia kuar. Bg pakai econ pon nangis gak, kulit jd kering so gatai kot. Hmmm, xpaham aku.

3. Stroller - haa ni penting bg aku dan hubby. Bukan apa, Alysha kalau pakai stroller elok je duk diam dlm tu. Penat kang dia nak susu pastu tdo. Dh boring duk dlm tu mula lah dia nk kuar pastu tolak stroller tu jd kan mainan. Aku pon senang hati nk shopping. Especially klu g mall or Jalan Tar yg tersangatlah ramai manusia kt situ kan. Klip kan portable fan tu pastu haaa, angkutla kemana saja. Tp xsemua org suka bawa ni. Ada yg kata menyusahkan. Terpulang lah ye cik kak, tgk la anak awak tu suka ke dok ddk dlm tu. Klu xsuka xguna gak kan?

4. Baby Carrier - Haa yg ni optional bg stroller. Masa umo alysha belum setahun hari tu, aku bawa dua2. Senang! kalau dia boring kt stroller leh masukkan kat carrier. Tp siyes aku xtahan bawa carrier wpon anak aku ni dikategorikan org ramai dlm kelompok badan kecik tp berat woo..haritu aku suggest hubby suh bawa carrier yg cam beg sekolah tu tp dia xnak. dia kata klu aku nk bawa, beli lah..i was like... hmmm ok xnak!

5. Susu / botol susu / pencuci botol / termos- ok yg ni mmg da kelebihan buat yg menyusu badan. Senang xyah angkut suma menda ni. Selak je.Ooopps!! Bg yg menyusu botol lak, jgn lupa bawa suma ni. Nak senang korg beli beg simple dimple mcm lam gmbr ni. Pastu korg sumbat segala benda alah set menyusu lam tu. Senang koje mak.
simple dimple bag - sebijik mcm beg aku beli.

6. Bekal - Bg anak yg dah boleh makan nasi xde masalah. Bagi baby yg br nk belajar makan boleh bawa nestum *sgt xdigalakkan. Bagi yg mkn homemade food bolehla korg bawa stok puri buah dan slow cooker utk memasak. Pengalaman masa alysha umo < setahun dlu, masa travel aku terpaksa masak puri awal2 pastu letak dlm termos supaya tahan panas. Pastu klu boleh masak bubur, aku cepat2 masak tuk dijadikan bekal. senang! kang kita nak menyinggah mana2 nk makan, dia pon leh la makan sama. Aku pakai food flask yg ada 3 compartment. senang aku asingkan siap2 pastu klu nak makan pon xyah nk cari piring bagai sebab dh diasingkan so yg len tu xlh kacau dan xbasi. Nt aku wat review pasal food flask ni k.

Aku rasa, tu je kot benda yg paling penting nk bawa. Benda len korg leh la tambah sesuai ngan keadaan masa tu. List ni sekadar jd guide or bg idea bt korg yg 1st time melancong. Mana tau korg terlupa ke hape ke kan. 

Okay xnak bebel panjang2, hubby dh jeling2 suh g solat dlu. Nt aku update pasal  trip ke penang tu ari k. babai.

No comments:

Post a Comment

Kindly Leave Your Comment Here: