Wednesday 25 February 2015

Pengalaman hamil 1st trimester (morning sickness)

Assalammualaikum
2nd entry for today. Impress!! Rajin pla aku arini.

Nak dijadikan crta after my confirmation of my earlier pregnancy, ktorg ada trip pla pg brunei.msa tu a bit worried jg la psl kandungan pn fragile lg kan. Kebetulan, dh lama plan trip tu, ada majlis kawen belah sdara encik kekasih hati dr brunei. So nak xnak kna attend jg kan. Msa tu mmg best gla ah, xde morning sickness bagai. Sihat bagai johan.

Until one fine day...

Msa tu if xsilap baru masuk 6 o 7 wks of pregnancy. Bfore this blh gembira bagai nak rak sbb mmikirkan yg pregnant kali ni xkan ada alahan bagai. Yelah, masa mengandungkan c alysha dlu truk kot alahan aku, brapa kg ntah hilang berat badan.

Tp mendung x dsangka hujan, eh btol ka pepatah aku tu??? Haaha hentam je dek non. Bila start je alahan i was like, oh no!!! Oh man!!! Ohh ohh ohh..this time lg trok dr yg dlu. Lgsung xblh mkn, xblh mnum. Thidu bau org msk pn rsa nak mrh huhu. Muntah2?? Jgn ckp la.. Every 10 minutes kot aku blari ke tandas. Nsb msa ni Alysha dh bsar. Dh pndai bwa diri, lps mandikan dia, aku dah tsadai bak ikan paus yg tsesat ke pantai. Dia plak lps mkn, mnyusu, baring2 smbil tgk tv kat ruang tamu. Behave btol.

Level morning sickness aku truk giloss smpi kulit muka kering dan menggelupas. Mcm kesan tbakar pn ada.klu p serah diri kat hosp cfrm kna tahan kat wad. Tp oleh krn aku sorg yg lebih tkutkan hosp dan wad berbanding sgala jenis ubatan. Maka aku gigihkan diri jg mkn asid folik without skip & mnum 100+ Tuk gain energy. Pastu aku rjin mkn sup2 nk gntikan blk air2 yg ilang dlm bdn.

Msa ni mknn apa skali pn x mnarik selera aku. Kengkadang ksian kat encik kekasih hati, siap tnya mlm ni nk tapau apa? Dia pn xlalu mknn sbb slalu kna mkn sorg2. If xsilap morning sickness aku truk smpi 20wks of pregnancy. Lps dah abis bebas dgn morning sickness tu br aku leh angkat kpala, masuk dapur msk mmasak tuk fmily. Klu x, nk masuk dapur pn aku xlalu huhuhu. 

P/s: bestnya ibu2 mengandung yg xmrasa morning sickness kan kan? Huhu..

1 comment:

Kindly Leave Your Comment Here: