Wednesday 5 March 2014

OCD ~ Obsessive Compulsive Disorder

Assalammualaikum

Hari ni anak tdo awal sebab penat main kat playground td, so mommy ada masa nk update blog sebanyak mana yg boleh HuaHuaHua * gelak jahat!

Td masa blogwalking kat blog akak cute Maria Elena, aku terbaca entri dia pasal OCD. Masa tulah aku br tersedar aku pon ada sindrom OCD yg kengkadang cam kritikal je tp xjuga. *pening

ok kalau korang nak tau, OCD bermaksud Obsessive Compulsive Dissorder. Korang leh tanya encik google details pasal OCD ni ye. 



My OCD ni kengkadang menyusahkan pon ada, memeningkan pon ada. contohnya:

1. Keselamatan

Stiap malam sebelum nk masuk tdo, aku akan make sure aku dah check semua pintu, grill,sliding dah berkunci atau belum. Even before that aku dh suh hubby check and dh nampak hubby g kunci depan mata aku, aku tetap nak check jg. Lagi satu, sebelum jalan aku akan make sure everything dh tutup. kengkadang dah siap kunci pintu nk jalan, aku leh masuk balik tgk api kat dapur dah tutup ke belum. huhu. Tu belum masuk bab kunci keta lg. wpon dh pasang alarm aku tetap nk jenguk gak kt tingkap samada keta aku dh btol2 terkunci atau belom. 

Kalau pagi lak, aku make sure pepper spray ada di tempat berdekatan. Kalau ada bunyi grill je aku cepat2 cek pepper spray tu, ghupenya jiran sebelah balik daaa



2. Kebersihan

Oh bab ni aku mmg selalu fight ngan hubby. Aku xleh kalau dia minum pastu letak cmtu je kt sinki. Haaa confirm mak jemah membebel siang malam. Xleh Xleh, aku pantang dapur aku kotor, aku nk clean je. Baju yg dia sangkut2 pon aku xsuka tgk, rasa semak mata. tapi tudung aku bertaburan kat bilik wardrobe leh plak?? hahaha.

3. Susun Atur Rumah

Aku ni very particular person. Aku kena ingat setiap inci aku letak brg so bla hubby tnya mn letak perfume dia, aku jerit dr dapur je kan sng! Tp aku xleh kalau dia men letak je sgala brg cam kunci keta, jam, wallet, sembarangan lam umah. eh eh, xsuka!! aku akan membebel suh dia letak tmpt len yg tersorok dr pandangan mata aku. huhu, dahlah dia ni pelupa. pastu aku lak kena ingat dia letak ktne, mmg berjaya la kan.

sejak awl berkahwin smpi skg aku masih cmni. Kengkadang hubby komplen gak tp slalunya x. hehe. especially bila mata aku bulat tgk dia letak brg ktne. mmg behave habis la, siap mnta izin. Xtau nk wt cmne, aku mmg cmni, try gak bt xkisah tp aku xsuka sbb rimas hahaha but i will improve myself hehe. 

Less check equal to less OCD, yeah!



No comments:

Post a Comment

Kindly Leave Your Comment Here: