Sunday 16 February 2014

Nasi air vs bubur ayam

Assalammualaikum

Lunch arini aku masak simple ja. Alysha aku bg menu nasi + ikan.bilis goreng, letak seasoning sikit.tu diaaa menu simple cmtu abis lak sepiring. Aku lak mkn megi kari ja. Wlupon menu xsihat tp tekak mengidam nak makan, bkn slalu pn kn.

bla jenguk kt fridge, ada 3 biji telur masin. Pastu nmpk ikan bilis goreng. Trus tringat bubur nasi johor. Tp, alaaa dh masak nasi plak. Mls nk msk bubur. So truskan ja lah rebus telur masin tu mkn dgn megi.

Bla sebut psl bubur ni, act kta kt malaysia ada bermacam2 jnis bubur tau. Ada bubur kosong, bubur lambuk, bubur ala johor, bubur cha cha & nasi air.

Msa study kt tgganu dlu aku slalu nmpk org jual nasi air tp xpernah beli.yelah masa tu mkn kna bajet. Klu g pasar mlm bawa duit ckup2 ja pastu kna cr mknn yg mngenyangkan. Bla tgk nasi air yg mcm bubur dgn hrga rm3.50 mmg rsa xbbaloi. Yalah, aku blh msk bubur kt hostel kot ngan rice cooker yg aku seludup masuk illegally haha.

But one day, tba2 aku trasa nk mkn nasi air. So aku ajak mber g psr mlm sbb nk beli. Yg peliknya pacik jual nasi air tu siap bg aku sup. I was like....huh?? Apa ni?? Nk bubur laaa~

Ghupenya nasi air tu lain sikit kekdah masaknya ngan bubur besa. Nasi dimasak lembik berasingan. Bla dh masak, sup daging/ ayam akan di tuang ke dlm semangkuk nasi, campur ngan taugeh, ayam yg dicarik2, daun sup dan bawang goreng. Serius sedap!! Lps aku try mkn, nasi air dh jd favorite aku smpi la skg cuma kerajinan nk msk tu xde hahaha.oh rindu terengganu!!

Bubur nasi ala johor lak aku try msa g amik baju kahwin ngan akak & abg ipar kt johor. Jauh x baju kahwin aku hahaha. Msa tu sggh kt kdai akak angkat abg ipar aku ni. Tgk pak haji ada mkn bubur nasi. Klu xsilap bubur tu ada telur masin, ikan bilis, sambal kicap klu xsilap la. Interesting gak tp xprnh try msk. Mls!

Bubur nasi kt sbh lak aku bt simple ja. Beras basuh bersih2 pastu campak ayam, halia, garam, ajinomoto /seasoning. Habis cta, tgu mdidih dh blh mkn. Simple kn tp sedap tau. Pernah jual bubur ni kt umt msa stdy dlu, laku tau. Kitorg bg nama bubur sumandak hehe.

Ok la korg aku nk smbg tgk runningman smntara alysha masih tdo. Klu korg nk resepi bubur nasi sila lah google eh hehehe.

No comments:

Post a Comment

Kindly Leave Your Comment Here: